Streetfishing Dordrecht

Op jacht naar grote roofvis in Dord

Een streetfishing event in een nieuwe stad: Dordrecht. Vissen in de havens met shads, plugjes, dropshotten, verticalen of gewoon werpend. Met kans op dikke baars en snoekbaars en misschien zelfs een snoek. Hoe is het vergaan?

Door Richard Mulder en Michael Schaefer.

Waarom heb ik ja gezegd tegen Haakon Nadorp en Michael Schaefer om mee te doen aan het Streetfishing uitje van de GHV Roofvisafdeling in Dordrecht? De avond ervoor nog fotograferen op Night at the Park in Den Haag, zeer laat thuis en dan de volgende dag om 06:00 mijn bed uit om naar Dordrecht te rijden. Mijn naam is Richard Mulder, beroepsfotograaf en roofvisser. Vooral op baars. Mijn favoriete visstek? Dat is en blijft toch het mooie Den Haag.

Local Daniel met een leuk snoekbaarsje
Maar goed, genoeg geklaagd. Bij aankomst op de verzamellocatie in Dordrecht was mijn slaap verdwenen. Wat is oud Dordrecht mooi zeg, niet zo mooi als mijn Den Haag maar het komt aardig in de buurt. Langzamerhand kwamen de deelnemers binnen druppelen en om 08:30 na het uitreiken van het viswater en de vangstkaarten gingen we op pad met mijn zoon Mitchel / locale viscrack Daniel vd. Kraan. Daniel had na 2 worpen al zijn eerste snoekbaars binnen. Dat beloofde wat.

Na wat uitleg over vistechnieken en materiaal aan Mitchel, begon ook hij vol goede moed aan zijn Dordrecht avontuur. Maar dat resulteerde niet in de zo gehoopte snoekbaars. Zelf had ik net buiten de stroming een Savage Gear Dying Minnow (die we op de inloopavond van Daniel hadden gekregen) haar eerste kennismaking met het water gegeven. De snoekbaars die bij de aanmeerpaal al met mes en vork klaar lag bedacht zich geen minuut en knalde met ware doodsverachting op mijn shadje. Wat een klap zeg!

Richard met zijn dikke baars uit de binnenhaven
Na de vis op de foto te hebben gezet voor het nageslacht viste we stug verder maar er kwam bijna geen vis meer uit. Totdat Daniel overschakelde naar de dropshot methode en een klein snoekbaarsje bij de palen wist weg te peuteren. Mitchel en ik hebben veel gewisseld van kleur / methode / aas, maar niets hielp tot dat ik een Spinmad langs de steiger gooide en op de Haagse wolmethode de kant afliep. Een baars van 40 cm kon deze manier niet weerstaan en was ook niet van plan om deze Spinmad zonder slag of stoot terug te geven.

Hierna was het weer helemaal stil en zijn we met zijn vieren verkast naar de waterbus aan de Oude Maas. Daar aangekomen werden de aasjes te water gelaten echter hier hadden ze geen zin in welke kleur, merk, formaat of wat dan ook. Mitchel en ik zijn later met zijn tweeën weer terug gegaan naar de Lange IJzeren brug in de binnenhaven. Daar zijn we van het grotere aas afgestapt en weer terug gevallen op formaat "Haagse grachten". Mitchel ving gelukkig op de Kannibaal een mooie 20+ baars en ik had ook nog een net 20er op jawel weer de Spinmad. Bij terugkomst op de verzamelplek bleek dat ik het in de ochtend met drie vissen nog lang niet zo slecht had gedaan.

De middagsessie heb ik niet meer meegemaakt, daar er deze dag Parkpop op het programma stond en ik aan het werk moest. Mitchel kon gelukkig meerijden met Michael (waarvoor mijn hartelijke dank nog) waardoor hij nog wel kon vissen, maar hij heeft jammer genoeg niets meer gevangen. Rond een uur of vijf kreeg ik een appie van hem met daar in de tekst dat ik het beste had gepresteerd van iedereen en dus de beste zaken deed voor de Roofvisser van het jaar verkiezing. Dat was een leuk bericht en een grote verrassing, daar er een aantal echte streetfishing cracks meededen. Michael bedankt voor het organiseren van dit uitje, en Daniel vd Kraan bedankt voor de rol als visgids.

Mijn naam is Michael Schaefer, 1e jaars roofviscommissielid van de GHV en fanatiek streetfisher. Aan alle roofvis commissieleden werd door Haakon gevraagd een eigen activiteit te organiseren. Ik had mijn activiteit allang in mijn hoofd; een Streetfishing uitje in Dordrecht. Bij de activiteit hoorde ook een inloopavond met een presentatie. Ook hier hoefde ik niet lang over na te denken en stuurde gelijk een appie aan visvriend en local Streetfishingcrack Daniel van der Kraan, om hem te vragen of hij hier wel oren naar had.

Baars 27 cm
Gelukkig vond Daniel het een leuk idee en prikte we een datum, het stond eerst gepland voor 18 juni presentatie en 22 juni was het uitje. Helaas kon dat niet doorgaan en werd het verplaatst naar 25 juni presentatie en 29 juni het uitje. Op de avond van de presentatie waren er een man of 15 a 18 die wel interesse hadden om eens te kijken wat de Prostaffer van Savagear allemaal te vertellen had.

Na het doornemen van het materiaal en mogelijke hotspots, was er een mogelijkheid om een vergunning te halen voor het Dordtse binnenwater. Ik heb dit expres gedaan omdat ik geen gezeur wou hebben dat mensen op een stuk water zouden gaan vissen wat niet in de landelijke vislijst zou staan en er dan een boete aan over kunnen houden. 29 juni de dag van het uitje en die begint gelijk goed, door me een klein beetje te verslapen. Maar het viel mee, was nog steeds op tijd en kon gelijk beginnen met het uitleggen van de regels en het visparcour.

We konden gaan vissen en iedereen verspreidde zich. Sommige vissers kozen voor de Oude Maas en een ander ging de binnenhaven in om daar zijn visje te vangen. De vangsten vielen wat tegen. Het was ook die dag springtij en dan schijnt niet echt bevorderlijk te zijn voor megavangsten. Dat klopte ook. Iedereen die ik tegen kwam had 1 of enkele vissen maar vaak nog niets.

20140629_143307
Op een gegeven moment sta ik bij een haventje waar wij werden aangesproken door een havenmeester die meldde dat we hier niet mochten vissen want het was gepacht water. "Dat is leuk voor u, maar ik zie nergens een bordje staan en op de Dordtse vergunning staat ook duidelijk vissen toegestaan in ALLE havens", maar om gezeur te voorkomen verkaste ik maar. Ik heb nooit zo’n zin om met dat soort mensen in discussie te gaan.

De vangsten vielen nog steeds tegen maar er was wel vis gevangen door bepaalde deelnemers. Om 12 uur had ik een lunch ingepland en die keuze was voor iedereen vrij of je ging door met vissen of je kon een hapje eten bij “De Passant”. De lunch was lekker en smaakte prima. Tijdens het eten werden de nodige tactieken en vangsten besproken.
Na de lunch werd het tijd om weer te gaan vissen tot 14:30, dit i.v.m. de voetbalwedstrijd van Nederland. Weer verspreiden de vissers zich alle kanten op, maar een groot groepje kwam langs het beruchte haventje waar de havenmeester dus weer een discussie had met één van de vissers en al gauw stond de man een discussie te voeren met zo’n 10 vissers die het er niet mee eens waren dat het pachtwater was, omdat het niet was aangegeven bij het water en ook niet op de vergunning stond. Na de nodige woorden wisselingen zijn ze maar doorgelopen om te gaan vissen, want daar kwamen ze natuurlijk voor.

Ook vielen in de middag de vangsten tegen voor Dordtse begrippen. 14:30 het zit erop we hadden weer afgesproken bij “De Passant” om de vangstkaarten in te leveren voor de GHV roofvisser van het jaar verkiezingen. De dag was aan een eind gekomen met toch wat mooie vangsten en een gezellige dag. Hoop jullie weer bij het volgende GHV roofvisuitje te zien. Er komen nog zeer leuke evenementen aan.

20140629_094756
20140629_143307
20140629_100441
Mitchel verscholen achter een dapper baarsje
20140629_134513
  • Richard met zijn dikke baars uit de binnenhaven
  • Mitchel verscholen achter een dapper baarsje
  • Local Daniel met een leuk snoekbaarsje
  • 20140629_094749
  • Robert met een mooie baars uit de Oude Maas
  • Lidmaatschap

Lid worden van de vereniging kan via deze site. Als u rechtsboven klikt komt u in het formulier om u op te geven.

Als u meer informatie over het lidmaatschap wenst klikt u op deze link.

Volg GHV

U kunt onze vereniging ook volgen via Facebook en Instagram.

Klik op de logo's om verbinding te maken.

facebook twitter

Fotogalerij

Er gebeurt veel in de vereniging.

Op deze pagina ziet u een overzicht van een aantal fotoalbums van onze activiteiten en foto's van vissen die door onze leden gevangen zijn.